Homosexualitet i Bibeln

På bibelns tid förekom allmänt i den grekiska världen vissa typer av sexualitet mellan personer av samma kön. Men denna sexualitet var inte insatt i samma sociala och kulturella sammanhang som i vår tid. Det absolut vanligaste var att vuxna heterosexuella (gifta) män hade sexuellt umgänge med ynglingar i pubertetsåldern, alltså snarast en fråga om pederasti och sexuellt utnyttjande. Detta var allmänt utbrett i den grekiska världen och omtalas på många ställen i den klassiska litteraturen från denna tid. Homosexualitet förknippades också med prostitution. Det finns visserligen exempel i litteraturen från denna tid som beskriver ansvarsfull homosexuell samlevnad mellan vuxna jämlika människor av samma kön, men detta var något ovanligt. Självklart måste vi ta avstånd från pederasti och prostitution. Det gjorde, som vi strax skall se, redan aposteln Paulus.
 

I Romarbrevet 1 skriver Paulus om följderna av att leva gudsfrånvänt. Och då tar han bl a upp sexuell perversion. Man kan lägga märke till hur Paulus beskriver sexuella "lidelser" och "begär" utan att nämna ett enda ord om kärlek, trohet, ansvar eller varaktiga relationer. Han måste ha insett hur människor skadades, utnyttjades och förnedrades i samband med allmänt utbredd pederasti och prostitution. Ansvarsfull homosexuell samlevnad mellan vuxna jämlika personer som älskar varandra, det var något ovanligt på Paulus tid. Det är knappast något sådant han beskriver i Romarbrevet. När han skriver om "otukt" måste det vara utifrån den rådande situationen med allmänt omvittnat sexuellt utnyttjande av ynglingar, homosexuell prostitution och promiskuitet. Av sammanhanget ser man också att det förutsätts att de som hänger sig åt dessa renodlat sexuella utlevelser har vänt sig bort från Gud. Två kristna homosexuella människor - som vill leva i en relation präglad av ömhet, vänskap, kärlek och trohet - kan inte alls känna igen sig i det som Paulus beskriver i Romarbrevets första kapitel.

I 1 Korintierbrevet 6 och 1 Timotheusbrevet 1 handlar det inte heller om ansvarsfull homosexuell samlevnad. I dessa texter talas det inte om människor som älskar varandra eller lever i relationer utan bara om människor som utför vissa typer av sexuella handlingar, nämligen "män som ligger med män". Det grekiska ordet ”arsenokotai” har översatts bokstavligt men måste ses i det sammanhang som det refererar till. Man skall då lägga märke till att det över huvud taget inte nämns något om kärlek, trohet eller ansvar. Däremot nämns i sammanhanget "otuktiga", "avgudadyrkare" och "horkarlar". Flera forskare menar att det är pederaster eller prostituerade män som Paulus beskriver med ordet ”arsenokotai”. I vilket fall som helst handlar dessa texter inte om kärlek mellan människor av samma kön. Ordet ”arsenokotai” refererar ensidigt till sexualitet, förmodligen insatt i ett sammanhang av pederasti och prostitution. Hade Paulus velat beskriva kärlek och ansvarsfulla relationer mellan vuxna jämställda personer av samma kön så hade han kunnat vara tydligare och välja andra ord. 

Det är orimligt och ogudaktigt att generalisera utifrån Paulus ord och pressa dessa bibelverser till att utgöra Guds Ord avseende alla sorters sexualitet mellan personer av samma kön i alla typer av relationer i alla tider och i alla sociala och kulturella sammanhang. Så får man inte missbruka bibelns ord utifrån ett önsketänkande om att få enkla, klara och tydliga regler i komplicerade moralfrågor. Man gör sig i så fall skyldig till biblicism som i värsta fall kan bli en form av avguderi, d v s ett allvarligt brott mot det första budordet. Det är Gud ensam som vi skall tillbe och tjäna, inte bibelns bokstav. Och det är den levande Herren, Jesus Kristus, Guds Son, som är Ordet självt i dess djupaste och klaraste bemärkelse.

 

( utdrag från sajten http://web.comhem.se/kristenhomo/ )

 

0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Bibeln, Guds Ord, Hbtq, Herren Gud, Homosexualitet, Jesus, Kärlek