Våga vara!

Jag har inget emot homosexuella, men ni behöver väl inte skylta med det? Så brukar det ibland låta och mer exakt vad som är ”det” är väl inte helt klart. Den frispråkige pingspastorn Stanely Sjöberg sa i samband med skjutningarna i Orlando på en gay-klubb, att gaypersoner har rätt att leva som de vill men borde vara mer lågmälda (underförstått så att de inte blir skjutna, kan man ju tolka det som). 
 
En sak kan jag faktiskt hålla med om och det är att Prideparaderna inte gynnat hbtq personers sak, tvärtom. Halvnakna karlar i läder, på vilket sätt skulle det föra fram mina rättigheter? En del utstyrslar i paraden är nästan så man skäms, eller blir illamående. Jag står inte heller för den sexuella öppenhet som Pride menar sig stå för, att man får ha sex med vem man vill, hur man vill och med hur många man vill bara man inte skadar någon annan. Jag har en mer återhållsam syn. Nåväl åter till ämnet.
 
 
Ska man lägga band på sig så man inte riskerar att bli hånad, förlöjligad, misshandlad eller t o m skjuten? Nej, det är inte jag som måste ändra på mig, det är samhället och folks värderingar som måste ändras. Enda sättet att få folk att ändra uppfattning är att ständigt visa på orättvisor, bemöta okunskap och fördomar, samt visa att vi hbtq personer är som dom, genom att leva våra liv och våga stå upp för den man är. Vi hbtq måste våga vara
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Fördomar, Fördömelse, Hbtq, Heteronormen, Homosexualitet, Samhället